Våre tradisjoner

Bursdager:

Barnet får velge mellom fem forskjellige matretter som vi lager til lunsj. Bursdagsbarnet dekorerer bursdagsplakaten med navn, tall, ballonger og dagens lunsj. Han/hun får krone og vi har egen bursdagssamlingsstund der bursdagsbarnet er midtpunktet og får velge ut ulike sanger og leker. Vi har en egen bursdagstol.

Kunstutstilling:

Fn-dagen den 24. oktober. Foreldre, søsken og besteforeldre inviteres til barnas egen kunsttustilling. Kunsten som barna har brukt høsten på å produsere selges og vi har kafe`. Inntekten går til et godt formål.

Luciafest:

Dette feires den 13. desember. Foreldre, søsken og besteforeldre innviteres til kaffe og julebakst i barnehagen. Barna går Lucia og dramatiserer juleevangeliet. På formiddagen går storegruppa Lucia på Marithaugen sykehjem.

Nissemarsj og nissefest:

Vi kler oss i nisseklær og marsjerer rundt i Kabelvåg med lykter. Tilbake i barnehagen har vi fest med ulike nisseaktiviteter, vi spiser nissegrøt med mandel i og kanskje kommer nissen.......

Julebord:

Barn og voksne lager til festmåltid rett før juleferien. Vi pynter bord, spiser deilig julemat og lar julefreden senke seg. Julekino hører også med til denne dagen.

Karneval:

Vi kler oss ut, synger, danser og viser oss frem. Vi har ulike leker og aktiviteter gjennom dagen og selvfølgelig "katta i sekken". Skolegruppa har ansvar for pølseservering.

Påskelunsj:

Siste fredag før påske lager vi til deilig lunsj med ulike retter, pynter påskebord og spiser og koser oss.

17.mai:

I forkant av denne dagen øver vi på sanger, snakker om hvorfor vi feirer dagen og pynter barnehagen med flagg og maiblomster som barna selv har laget. På selve dagen kan foreldrene sammen med barna gå i toget og barnehagen har egen fane.

Årstur:

Dette er en heldagstur på slutten av barnehageåret der foreldrene også er velkommen til å bli med. Storegruppa drar avgårde til et valgt sted med buss o.l. og lillegruppa går på tur i barnehagens nærområde.

Overnatting:

Skolegruppa overnatter i barnehagen. Vi møtes i barnehagen på ettermiddagen, går på butikken og handler det vi trenger, lager oss god kveldsmat og spiser og koser oss. Daggen etter drar vi på tur hele dagen.

Sommerfest:

Rundt st.hans inviteres forledre, søsken og besteforeldre til sommeravslutning i barnehagen. Barna står for underholdning og viser mye av det vi har gjort gjennom året. Det blir servering av kaffe og kaker. Her vanker det også en overraskelse til de eldste barna som skal slutte og begynne på skolen.